Eskalopki schabowe w sosie grzybowym.




Eskalopki schabowe w  sosie grzybowym

dlaczego to danie?
powoli zbliża się sezon na grzyby, teraz na pewno wyśmienite kurki,
gotowałam dla znajomych (dorośli i dzieci), sprawdziło się, idealny obiad na każdy 1 styczeń


potrzebne produkty:
schab wieprzowy bez kości- waga wg własnego uznania, przygotowałam z porcji ok. 300 g
mąka- do przełożenia eskalopek przed podsmażeniem
olej- do podsmażenia mięsa na patelni oraz podsmażenia grzybów
masło- ok. 1/4-1/2 kostki (kostka-250 g), do podsmażenia eskalopek oraz do podsmażenia i podduszenia grzybów w sosie
cebula- 1 szt.
czosnek- 1-2 ząbków, wg uznania w zależności od smaków osoby gotującej danie
grzyby leśne (lasy Roweckie)- borowiki, podgrzybki-ok. 500 g; ewentualnie mogą być mrożone
pieczarki- ok. 150 g.
śmietana (30-36%)- 1/4-1/2 szklanki
sól i pieprz- do oprószenia mięsa oraz do przyprawienia sosu
(używam soli himalajskiej oraz pieprzu ziarnistego z młynka, te przyprawy wg upodobań osoby gotującej, preferuję mięsa w sosie bardziej wyraziste)
ziele angielskie-1-2 ziarna- do sosu grzybowego
liść laurowy- 1-2- do sosu grzybowego

przygotowanie:
schab umyć i osuszyć, pokroić na cienkie plastry oraz je „zbić” tłuczkiem do mięsa
(ja pokroiłam tak by przy tłuczeniu nie zrobić dziur w plastrach, a z drugiej strony tak by te plastry pozostały cienkie;
 plastry schabu można dodatkowo podzielić na pół tak by eskalopki miały mniejszy kształt;
jestem zwolenniczką mniejszych porcji bo na talerzu mięso ładniej wygląda i wygodniej się je kroi)
tak pokrojony schab oprószyć solą i pieprzem
podgrzać na patelni olej wraz z masłem- 1 łyżka
mięso podsmażyć z obu stron, tak by było mocno rumiane


w między czasie:
w rondelku podgrzać olej i masło- 1 łyżka
podsmażyć cebulę pokrojoną w kostkę oraz pokrojony drobno  lub wyciśnięty czosnek
pokroić pieczarki np. na 4 części jedną i wrzucić do rondelka w którym zeszkliła się już cebula i czosnek
do podsmażanych pieczarek, cebuli i czosnku wrzucić grzyby
(grzyby wg uznania można dusić w całości lub pokroić na mniejsze części, ja pokroiłam ale  mając na uwadze iż w procesie duszenia składniki się zmniejszają, a lubię kiedy każdy składnik jest jednak wyczuwalny)
pomieszać wszystkie składniki tak by nie przywierały do dna garnka i dorzucić pozostałe masło
(masło możemy tak podzielić by dorzucać mniejszymi porcjami w trakcie duszenia, warto dodać masło na sam koniec procesu gotowania)
dodać sól i pieprz oraz pomieszać ponownie
rozpocząć duszenie sosu dolewając od czasu do czasu 1/4-1/2 szklanki wody i mieszając składniki
(wodę dolewamy tylko by zapobiec przywieraniu składników do garnka i tak by dusić a nie smażyć, można dusić pod lekko uchyloną pokrywką, jednak mieszając składniki od czasu do czasu )
dolać 1/4-1/2 szklanki śmietany
(śmietanę możemy nie musimy dodać, ja preferuję małą ilość śmietany,  bo to sos grzybowy a nie śmietanowo-grzybowy)
gdy grzyby zaczną być miękkie,  dodać podsmażone eskalopki oraz ziele  angielskie i listek laurowy  i wszystko razem dusić ok. 15-20 minut, na sam koniec dodać pozostałe masło, pomieszać i GOTOWE

jak podawać:
z bagietką i mix zielonych sałat w warzywami
z ryżem i rucolą z suszonymi pomidorami i pomidorami cherry
z makaronem np. tagliatelle/pappardelle  i mix  sałat

wskazówki:
gotowałam danie z uśmiechem i radością, bardzo się cieszyłam, że dla tak fantastycznych Gości mogę gotować i że mam możliwość przedstawić smaki, które dla mnie są „interesujące”
co do gramatury całego dania- przyjmuję średnio porcję mięsa 150-200 g dla jednej osoby, co do sosu jest to kwestia indywidualna zachowania proporcji, czy lubimy mięso czy więcej sosu

smacznego i piszcie, co sądzicie



Komentarze

Popularne posty